I arkivet | Rosens Resa Nr 3 - 2011- Reseskildring

Rosens resa 2011                                                                  Se bilder från resan här....

Resan gick till Mecklenburg Vorpommern och Brandenburg i östra Tyskland.

Dag 1

Efter ankomsten till Rostock, åkte vi till Picceninis Gartenwelt i Boddin. Ägaren till plantskolan, Benno Piccenini, har förutom ett stort intresse för rosor, även uppfödning av vadarfåglar. Tanken är att alla familjemedlemmar som besöker parken, skall hitta något intressant. Flera av resans deltagare, gjorde sina första inköp och rosen ”Kurfürstin Sophie” (en Meillandros från 2010) var dagens populäraste ros.

Sent på eftermiddagen kom vi fram till staden Güstrow, där vi bodde centralt på Gästehaus am Schlosspark. Efter middagen promenerade en del av oss ner till stadens centrum. Här pågick Stadsfesten och på torgen var det musikuppträdande och marknadsförsäljning.

Dag 2

Nästa morgon hann vi med en liten promenad innan resan skulle fortsätta.
Den häckomgärdade slottsparken hade gjort oss nyfikna. Det visade sig vara en barockpark indelad i flera kvarter omgärdat av buxbom. I kvarteren växte det lavendel, men här fanns det utrymme för fantasi och naturligtvis såg vi framför oss hur en del av lavendeln var utbytt mot rosor. År 2014 kommer staden Güstrow att vara en av värdarna för Landesgartenschau, en årlig trädgårdsutställning i Tyskland. Deras motto, ”Güstrow kan bli ännu vackrare”, stämde bra in med det intryck vi fick.

Det första trädgårdsbesöket för dagen var hos Charlotte Schmid i Gross Wokern. Hennes naturliga trädgård väckte många känslor i gruppen. Några började längta efter en sekatör och en ogräshacka och andra tyckte det kändes befriande med det vildvuxna och tänkte säkert tanken ”min trädgård är inte så illa ändå”.
När vi gick in i trädgården såg vi ett partytält där glada, sjungande människor hade en tidig picknick och under tiden vi gick runt och tittade på rosorna förberedde de dagens överraskning åt oss. På ett uppställt bord mitt på gatan, vajade svenska flaggor och en del godsaker stod uppdukade. Några glada damer och herrar vinkade fram oss till bordet och bjöd oss på svart vinbärslikör. Sällskapet firade årsdagen av sin inflyttning i husen längs gatan. Läraren i byn berättade att skolan hade en svensk vänskola i Sjöbo.

Vi fortsatte till rosenträdgården på Schloss Marihn, som visade sig innehålla så mycket mer än rosor och guiden visade oss runt ibland alla odlingar. Parken har ett nära samarbete med Austinrosor i England och det är främst dessa rosor som finns i parken. Här hade vi gärna tillbringat mer tid, men resan till dagens slutmål, Cottbus var lång.
Hotellet i Cottbus låg utanför stadens centrum och omgivningarna inbjöd inte till någon kvällspromenad.

Dag 3

Nästa morgon gav vi oss iväg till Rosengarten Forst Lausitz. Vi som besökte Rosengarten Sangerhausen för några år sedan, hade stora förväntningar. Men, den här parken innehöll mest moderna rabattrosor och vi letade förgäves efter gammaldags buskrosor och klätterrosor. Vi såg en del nyheter och även några små dvärgrosor, som passar i den lilla trädgården. Det finns även ett område avdelat för privatpersoner som vill plantera en ros till minne av någon närstående.

Efter lunch besökte vi Saxdorfer Pfarrgarten. Hanspeter Bethke, konstnär och författare har tillsammans med prästen Karl-Heinrich Zahn skapat trädgården. Den är uppdelad i flera rum och fylld till bredden (och höjden) med växter. Jättelika bambuplantor växte tillsammans med rosor köpta på Netto och rosen Lykkefund som Hanspeter stolt visade oss. Den egna rosen, Lenné, är uppkallad efter den kungliga preussiska trädgårdsmästaren Peter Josef Lenné. Mia köpte det sista exemplaret som fanns till salu av denna ros och lovade oss andra sticklingar nästa år. Det blir ett trevligt minne från den charmiga trädgården i Saxdorf!

Sista övernattningen gjorde vi i Potsdam.

Dag 4

Efter frukosten åkte vi till Karl Foersters trädgård. Karl Foerster, trädgårdsdesigner och växtskapare, anlade trädgården 1912 och han var nytänkande i planering av rabatter, där han ville ha intressanta växter som blommade länge, gärna uppblandat med svajande gräs. Trädgården finns upptagen i boken ” 1001 gardens you must see before you die” och det kändes helt rätt. Plantskolan i anslutning till trädgården har ett stort sortiment av intressanta och ovanliga växter Här shoppades det loss rejält och kassapersonalen fick kalla in förstärkning.

Vårt sista trädgårdsbesök på resan var Rosenpark Gross Siemen. Trädgården är relativt nyanlagd och drivs av Edda Schütte med familj. Parken innehåller många gammaldags rosor, men även en del engelska rosor. I det nybyggda orangeriet finns det ett café som även säljer en del rosenprodukter.

Resan i Tyskland avslutades med ett mycket snabbt besök på Bordershopen i Rostock. Under hela resan i Tyskland och Danmark flöt bussfärden förträffligt, trots stundtals mycket häftiga regnskurar, men utanför Ystad fastnade vi i kön bakom en gräsklippare som klippte dikesrenen. Men, så småningom kom vi hem med alla nya rosor och plantor och årets trevliga rosenresa var slut.

Se bilder från resan här...

Till arkivet            Till startsidan (index)