I arkivet | RosensResa 2012 / Reseskildring

Program för resan

Rosens resa 2012

Dag 1

Resan startade i Sjöbo kl. 5.00 på morgonen, när några av oss steg på Vannarpsbussen, med Håkan bakom ratten. Det skulle visa sig vara en busschaufför av ett synnerligen tåligt virke. Under startrundan i sydöstra Skåne, plockade vi upp resenärer i Tomelilla, Simrishamn och Ystad och gjorde ett sista stopp i Hyllie, innan vi åkte över Öresundsbron.

Efter morgonfikat i Karlslunde åkte vi söderut mot Lolland och dagens första trädgård, Peter Hansens have i Kappel, utanför Nakskov. Peters botaniska have på 33 000 kvm, räknas som en av norra Europas största privatägda trädgård. Efter en kort introduktion av ägaren, vandrade vi runt på egen hand. Det finns cirka 400 olika Pioner och många blommade som bäst vid vårt besök. En fantastisk korallröd pion lockade några till resans första inköp. Parken har även en stor rhododendronsamling och ett återbesök i maj när dessa blommar, kan vara en trevlig vårutflykt.

Hos slaktare Friis i Nakskov hämtade vi våra beställda smørrebrød och i nästa trädgård, Købelevhaven, började vi besöket med att äta vår medhavda lunch. Parkens ägare berättade om trädgårdens tillkomst och att det en gång var en stor trädgårdsälskare som hade inspirerat både Peter i den förra trädgården och honom till att odla lite mer ovanliga växter. Trädgården var delvis inspirerad av japanska trädgårdar och hade en avskild avdelning för meditation.

Den tredje trädgården för dagen kallades Paradishaven och ligger utanför Horslunde. Ägarna bor i en gammal skola och i den gamla delen av trädgården, närmast huset, odlades mycket fuschior. Den nya trädgården anlades 2005 och här växte en hel del rosor. Efter de två tidigare mycket lummiga trädgårdar som vi hade besökt på dagen, kändes den här trädgården lite för öppen, trots att de nyligen hade planterat över tusen nya rosor

Vi lämnade Lolland och återvände till Själland för dagens sista trädgårdsbesök. Utanför Karrebacksminde besökte vi en gammal trädgård med en gammal man i och mitt bestående minne av denna trädgård var de fantastiska jordgubbarna som vi blev bjudna på. Granne med trädgården, fanns det en jordgubbsodling, där vår värd kunde hämta så många jordgubbar han ville.

Vi anlände sent till Odense på Fyn och gick direkt till middagen på vårt hotell.

Dag 2

Första trädgården för dagen var i Jonna Vendelbos samlarträdgård i Skjern. Både Jonna och hennes man hade ett stort trädgårdsintresse och trädgården var deras gemensamma projekt. Formklippta buskar och perfekta kanter, men även några lekfulla installationer som gjorde trädgården intressant och beundransvärd. Det fanns en plantförsäljning som fick de flesta av oss att öppna plånboken och köpa lite ovanliga växter.

Nästa stopp var i Laubjergs planteskole & rosenhave. Rosenhaven var nästan uppbyggd som ett hjul, där ekrarna delade upp planteringen i kvarter. Vid vårt besök var det inte många rosor i blom, men det gick ändå att föreställa sig hur fantastiskt det måste vara när rosorna har sin bästa blomningstid.

Lunchen intogs på Rogind Kro utanför Ringköbing.

Bussen körde vidare till Sjpald och ännu ett besök i en privat trädgård, Inga Kjärs have. Tillsammans med sin dotter hälsade Inga oss välkomna. Trädgården sluttade ner mot en damm. Tidigare på våren hade den nedre delen av trädgården stått helt under vatten. Det hände ofta och växtvalet var gjort för att klara detta. Trädgården var fylld med fina växter, en del mer ovanliga. Även en stor köksträdgård väckte vår beundran. Vårt besök i byn uppmärksammades av den lokala tidningen och en reporter passade på att intervjua Mia. Ingas växtförsäljning fick många att shoppa loss ordentligt. Fina växter till låga priser. Var det här som Mia köpte ett mindre träd? Men, inte ens då tappade chaffisen Håkan koncepterna utan tyckte bara att ”Hon e ju för kär”.

Sista besöket den här dagen var i Ellen og Hugo Lykke´s Rosenplantskola i Hornslet. Vi hamnade mitt i ett bröllop, men som vanligt fann sig Mia snart och trollade fram en gåva till brudparet. Brudparets skål blev med rött vin och pimpinell, efter att Mia hade plockat ihop lite blomblad från de vita pimpinellrosorna. Ja visst, det fanns en trädgård att titta på också. Även denna låg på en sluttning, med en fantastisk utsikt från den högsta punkten. Efter promenaden i trädgården blev vi bjudna på kaffe och kakor i partytältet.

En innehållsrik dag var slut och vi checkade in på hotellet i utkanten av Århus.

Dag 3

Dagen startade med ett besök i Knud Pedersens plantskola. Tyvärr, hade vi inte vädergudarna med oss längre och det regnade tidvis ganska kraftigt. Men, det hindrade oss inte från att försöka leta upp rosorna på inköpslistan. Jag kunde inte hitta den lilla mossrosen, som eventuellt kunde få plats i min trädgård. Istället insåg jag att det är dags att ”renovera” min Pompom de Bourgogne, som jag köpte vid ett tidigare besök här. Regnet drog undan och vi kunde avsluta besöket med lite fläderblomssaft i trädgården.

Vi lämnade Jylland och lagom till lunch kom vi till Langeskovs plantskola på Fyn. Besöket startade med den förbokade måltiden. Ett perfekt stopp med små visningsträdgårdar. Det fanns fina plantor till försäljning och inne i shoppen fanns det mycket prylar att köpa. Lite i stil med Plantagen, men med högre kvalitet.

På väg hem gjorde vi ett stopp på Själland och den stora Alstedgaard-haven i Fjenneslev. Herrgårdsfrun berättar om trädgården, tyvärr var vi lite i tidsnöd och ville gärna hinna med en rundtur i trädgården. Det fanns en fantastisk häck av Ritsauma och många stora fina träd.

När vi kom tillbaka till Skåne och Ystad, hade det regnat så mycket att Mias bil hade krympt på parkeringsplatsen. Eller kanske var det alla växterna som hon skulle ha med sig hem till Killahuset som hade växt under vår utflykt?
Busschauffören Håkan, konstaterade att han hade varit ute på en annorlunda resa med bagageutrymmena fyllda med växter istället för taxfreevaror.

Tack Ann-Louise, Mia och Håkan för en lyckad resa!

Till arkivet           Till startsidan (index)